طراحی کمپین تبلیغاتی با مدل 5M

Rasool Kayvanpour 28 تیر 1403

روش 5M یک روش معروف در بحث مدیریت پروژه هستش، که با تغییراتی به تبلیغات و مارکتینگ هم تعمیم داده شده. من اینجا می‌خوام طراحی کمپین رو با استفاده از روش 5M توضیح بدم. منظور از 5M، حرف اول 5 کلمه‌ست که با M شروع میشه (Mission, Money, Media, Message, Measurement). برای اینکه بیشتر با این مدل و استفاده از اون برای طراحی یک کمپین مارکتینگی برنده آشنا بشین، در ادامه با من، رسول کیوان‌پور، همراه باشید.

ماموریت یا Mission

اول باید مشخص کنیم کمپین چه هدفی داره و چه مخاطبی رو هدف قرار میده (باید Target Audience رو مشخص کنیم). هدف کلی کمپین می‌تونه یکی از موارد زیر باشه:

  • برندینگ
  • جذب کاربر یا لید
  • افزایش فروش یا تراکنش
  • و …

بودجه یا Money

محدود کننده‌ترین پارامتر در طراحی کمپین همینه! باید بودجه کمپین رو مشخص کنیم. قاعدتا بودجه‌ای که برای یک کمپین در نظر می‌گیریم، باید با هدف بخونه، معقول باشه، در حد توان خرج‌کردنمون باشه و همچنین کمتر از بودجه کل مارکتینگ باشه.

 

بیشتر بخوانید:

هزینه‌های جذب مشتری: تفاوت CAC و CPA

کانال یا Media

حالا باید کانال‌های مناسب برای اجرای کمپین رو انتخاب کنیم. با چه معیاری؟ بر اساس:

  • هدف و مخاطب
  • بازدهی هر کانال با توجه به نتایج قبلی
  • تحلیل رقبا و کانال‌هایی که استفاده می‌کنن
  • بودجه در دسترس.

انتخاب کانال‌های کمپین

Ref: freshbat.com/choose-marketing-channels

پیام یا Message

دیگه وقتش رسیده پیام کمپین رو دربیاریم! باید بر اساس هدف کمپین، مزیت رقابتی پیدا کنیم، روی پروموتش تمرکز کنیم و اسلوگان کمپین رو بنویسیم. منظور اسلوگان یا شعار اصلی کمپین هستش که توی کانال‌های مختلف قراره نمایش داده بشه.

اگر مزیت رقابتی خاصی نداشتیم چی؟ جوابش سادست: مزیت‌سازی می‌کنیم. معنیش این نیست دروغ بگیم، معنیش اینه روی چیزی فوکوس می‌کنیم که بقیه هم دارن! ولی ما بولدش می‌کنیم.

اندازه‌گیری یا Measurement

باید مشخص کنیم چه چیزی رو می‌خوایم اندازه بگیریم؟ در واقع باید شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI مناسب رو انتخاب کنیم (مثل تعداد ایمپرشن، تعداد لید، AOV) و برای هر کدوم تارگت تعیین کنیم. راستی، هدف هم باید به روش SMART تعیین بشه.

روش SMART میگه هدف شما باید ۵ تا ویژگی زیر رو داشته باشه:

  1. مشخص و شفاف (Specific)
  2. قابل اندازه‌گیری (Measurable)
  3. دست‌یافتنی و معقول (Achievable)
  4. مرتبط به اهداف دیگه (Relevant)
  5. زمان‌دار و دارای ددلاین (Time-bound)

 

نسخه‌ی خلاصه و PDF این مطلب رو توی لینکدین گذاشتم؛ از اونجا می‌تونید دانلود کنید👇

پست لینکدین رسول کیوان پور در مورد طراحی کمپین با مدل 5M

 

منابع:

    1. indeed.com/5ms-of-advertising