بهینه سازی اپ استور یا ASO چیست؟ [راهنمای کامل بهینه سازی اپلیکیشن]

Rasool Kayvanpour
انتشار: 13 مهر 1402
بروزرسانی: 30 تیر 1404
Rasool Kayvanpour انتشار: 13 مهر 1402
بروزرسانی: 30 تیر 1404

بهینه سازی اپ استور یا ASO چیست؟ چه تفاوت‌هایی با SEO دارد؟ چرا باید سراغ بهینه‌سازی اپلیکیشن برویم؟ روش انجام App store optimization در کافه بازار و مایکت چگونه است و چه پارامترهایی را می‌توان بهینه کرد؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات در ادامه مقاله با من، رسول کیوان‌پور همراه باشید.

بهینه سازی اپ استور یا ASO چیست؟

بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استور یا App Store Optimization یا ASO مجموعه‌ اقداماتی هستش که برای بهینه‌سازی نمایش اپلیکیشن در اپ‌استورها انجام میشه. هدف اصلی ASO، بهبود رتبه در نتایج جستجوی استورها و افزایش دانلودهای ارگانیک هستش. در واقع با بهینه سازی اپ استور، به دنبال این هستیم که در عبارات یا کلمات کلیدی هدف، رتبه‌ی بالایی در نتایج جستجوی استور داشته باشیم.

چرا بهینه سازی اپ استور مهم است؟

چون باعث میشه در یک مارکت‌پلیس شلوغ و پر رقابت، اپلیکیشن بیشتر دیده بشه و کاربران راحت‌تر بتونن پیداش کنن. استراتژی‌های درست ASO باعث بهبود رتبه در نتایج جستجوی اپ‌استورها، افزایش نرخ کلیک و ترافیک ورودی به صفحه اپلیکیشن، افزایش تعدادنصب‌های ارگانیک، کاهش هزینه تبلیغات نصب اپلیکیشن (CPI یا هزینه هر نصب)، افزایش نرخ تبدیل تبلیغات (نصب بیشتر حاصل از تبلیغات) و در نهایت افزایش درآمد اپلیکیشن میشه. به همین دلیل هستش که برندهای بزرگ بهینه‌سازی اپلیکیشن رو در استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ خودشون قرار میدن و بصورت دوره‌ای اطلاعات اپلیکیشن در استورهای مختلف رو آپدیت می‌کنن.

شباهت‌ها و تفاوت‌های SEO و ASO

سئو (Search Engine Optimization یا به طور اختصاری SEO) و ASO هر دو فرآیندهای بهینه‌سازی نمایش آنلاین هستن با هدف بهبود رتبه در نتایج جستجو؛ اما…

تفاوت اصلی در پلتفرم و نوع محتوای دو فرآیند هستش:

  • SEO برای موتورهای جستجو مانند گوگل و بر روی محتوای وب؛
  • ASO برای اپ‌استورها مانند Play Store و بر روی المان‌های محتوایی مرتبط با اپلیکیشن انجام میشه.

روش انجام بهینه‌سازی اپ استور (App Store Optimization)

برای بهینه سازی اپ استور، باید ۱۰ کار زیر رو انجام داد:

  1. تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)
  2. استفاده از کیووردها در metadata
  3. نوشتن تایتل و دیسکریپشن‌های مرتبط و جذاب
  4. استفاده از طرح‌های اختصاصی و جذاب برای آیکون و اسکرین‌شات‌ها
  5. قراردادن ویدیوی پیش‌نمایش از نحوه‌ی کارکرد اپلیکیشن
  6. انتخاب بهترین و مرتبط‌ترین کتگوری برای اپلیکیشن
  7. تشویق کاربران به امتیازدهی و کامنت‌گذاری
  8. پاسخ‌دهی به کامنت‌های کاربران
  9. آپدیت‌های مداوم برای اپلیکیشن و اضافه کردن فیچرهای جدید و رفع باگ‌های قبلی
  10. لینک‌سازی خارجی برای صفحه اپلیکیشن با کلماتی که توسط کاربران داخل اپ استورها سرچ می‌شوند.

 

فرآیند انجام بهینه‌سازی اپ استور

Ref: www.unifiedinfotech.net

توجه: امتیاز بالا و کامنت‌های زیاد برای یک اپلیکیشن یا بازی نشان‌دهنده‌ی محبوبیت آن است. در نتیجه باید به روشی درست و غیر آزاردهنده کاربران خود را پس از نصب و حین استفاده از برنامه، تشویق به امتیازدهی و کامنت‌گذاری در استورها کنید. همچنین باید به تمامی نظرات کاربران در استورها (چه نظرات مثبت، چه نظرات منفی و چه گزارش باگ یا مشکلات اپلیکیشن) پاسخ دهید. بعلاوه برای پاسخ‌دهی به کامنت‌ها سعی کنید به طرز طبیعی از کلمات کلیدی استفاده کنید.

روش تحقیق کلمات کلیدی برای بهینه سازی اپ استور (Keyword Research for ASO)

برای تحقیق کلمات کلیدی، منابع مختلفی وجود داره که در زیر به مهمترین اون‌ها اشاره کردم:

  1. نتایج کمپین‌های نصب اپ در استورها و کلماتی که ایمپرشن و نصب خوبی گرفتن؛
  2. بررسی متا دیتای اپلیکیشن‌های رقیب در همون استور که نصب بالایی دارن (به ویژه تایتل که تاثیرگذارترین فاکتور در رتبه‌بندی هستش)؛
  3. استفاده از لیست کلمات نصب‌های Organic از طریق سرچ گوگل در ابزار ترکر؛
  4. از نسخه رایگان افزونه کروم Best ASO Tools for Google Play Store هم میشه یه لیست محدود از کلمات پرسرچ در گوگل پلی رو استخراج کرد. برای اینکار کافیه به صفحه یک برنامه در گوگل پلی برید و افزونه رو اجرا کنید تا لیست محدودی از کلمات پرسرچ اون اپلیکیشن رو به شما نمایش بده.

لینک نصب افزونه Best ASO Tools for Google Play Store

 

بیشتر بخوانید:

روش های پرداخت رایج در تبلیغات آنلاین

راهنمای بهینه‌سازی اپلیکیشن (ASO) در کافه بازار

راهنمای بهینه‌سازی در اپ استور کافه بازار

در ادامه به مهمترین پارامترهایی که برای بهینه‌سازی اپلیکیشن در استور اندرویدی کافه‌بازار (CafeBazaar) وجود داره اشاره می‌کنم. موارد زیر از طریق پیشخان کافه‌بازار به آدرس pishkhan.cafebazaar.ir قابل تنظیم هستن.

  1. دسته‌بندی (Category): باید مرتبط به حوزه کاری و هدفمند باشد. قبل از انتخاب دسته‌بندی در کافه بازار، بهتر است اپلیکیشن‌های رقبا چک شود. تنها یک دسته‌بندی قابل انتخاب است؛ پس اصلی‌ترین مورد را باید انتخاب کرد.
  2. نام فارسی (Title): مهمترین فاکتور در بهینه‌سازی اپ استور است که تاثیر بالایی در رتبه‌بندی دارد. باید بصورت کلیدواژه‌ای (کیووردی) باشد و با نام برند شروع شود. حداکثر می‌تواند 36 کاراکتر داشته باشد. استفاده از قیمت، امتیاز، ایموجی و سیمبل مجاز نیست؛ همچنین کلمات بهترین، 1403، … نیز مجاز نیستند.
  3. توضیحات فارسی (Description): شامل توضیحات کامل‌تر و جزئیات بیشتری در مورد اپلیکیشن است و باید کلمات کلیدی هدف، به طور طبیعی و مناسب در آن تکرار شوند. همچنین بهتر است شامل ایموجی و بولت پوینت باشد و نیز می‌تواند شامل عبارات بولد باشد.
  4. توضیحات کوتاه فارسی (Short description): حداکثر 126 کاراکتر می‌تواند داشته باشد. می‌توانید به مهمترین ویژگی‌ها و سرویس‌های اپلیکیشن اشاره کنید. این توضیحات به‌صورت خلاصه و در صفحه جزئیات برنامه، به کاربران نمایش داده می‌شود. کاربران با خواندن این توضیح کوتاه، باید با محتوای کلی اپلیکیشن آشنا شوند و در صورت تمایل، می‌توانند روی گزینه‌ی «جزئیات بیشتر» کلیک کنند.
  5. آیکون برنامه: آیکون باید بصورت مربعی، با حداقل ابعاد 512px * 512px و حداکثر ابعاد 3000px * 3000x باشد. همچنین فرمت عکس باید PNG و حداکثر حجم آن زیر 3MB باشد.
  6. اسکرین‌شات‌ها و ویدیوشات: تا سقف ۱۲ اسکرین شات می‌توان آپلود کرد. بهتر است از محیط برنامه عکس بزارید تا کاربران با محتوای اپلیکیشن و ویژگی‌های آن آشنا شوند. همچنین برای ویدیو تنها می‌توان لینک ویدیو از آپارات را بارگذاری کرد.

توضیحات کوتاه در صفحه جزئیات اپلیکیشن در کافه‌بازار به صورت زیر نمایش داده می‌شود:

توضیحات کوتاه در کافه بازار

توجه: موارد انگلیسی (نام، توضیحات و توضیحات کوتاه)، اختیاری هستند و به همین دلیل قابلیت “حذف” دارند (در عکس مشخص است).

لیست کامل دسته‌بندی برنامه‌ها در کافه‌بازار:

آب و هوا آشپزی و رستوران آموزش ابزارها
امور مالی ورزشی خرید تناسب اندام
کتاب‌ها و مطبوعات کودک موسیقی پزشکی
رفت و آمد سبک زندگی سرگرمی سفر
شبکه‌های اجتماعی شخصی‌سازی عکاسی و ویدیو مذهبی

 

لیست کامل دسته‌بندی بازی‌ها در کافه‌بازار:

کودک استراتژی اکشن امتیازی
تفننی رانندگی شبیه‌سازی کلمات و دانستنی‌ها
معمایی ورزشی

 

اگر برای تدوین استراتژی ASO، تحقیق کلمات کلیدی یا انجام بهینه‌سازی در استورها مشکلی دارید، یک جلسه مشاوره سئو برای بهینه‌سازی اپلیکیشن می‌تونه همه دغدغه‌های شمارو برطرف کنه.

راهنمای بهینه‌سازی اپلیکیشن (ASO) در مایکت

در ادامه به مهمترین پارامترهایی که برای بهینه‌سازی اپلیکیشن در استور اندرویدی مایکت (Myket) وجود داره اشاره می‌کنم. موارد زیر از طریق پنل توسعه‌دهندگان مایکت به آدرس developer.myket.ir قابل تنظیم هستن.

راهنمای بهینه‌سازی در اپ استور مایکت

  1. دسته‌بندی برنامه: تنها یک دسته‌بندی قابل انتخاب است، پس باید اصلی‌ترین کتگوری که مرتبط به حوزه کاری و هدفمندتر است انتخاب شود. قبل از انتخاب حتما اپلیکیشن‌های رقبا چک شود. در مایکت نیز مشابه کافه‌بازار ۲۰ دسته‌بندی قابل انتخاب برای برنامه‌ها و ۱۰ دسته‌بندی برای بازی‌ها وجود دارد. دسته‌بندی‌های قابل انتخاب برای یک برنامه در مایکت عبارتند از: {آب و هوا / ابزارهای کاربردی / اخبار / آشپزی و رستوران / امور مالی / آموزشی / پزشکی و سلامت / تناسب اندام / خرید / سبک زندگی / سرگرمی / سیر و سفر / شبکه‌های اجتماعی / شخصی سازی / صوت و موسیقی / عکس و فیلم / کتاب / کسب و کار / مذهبی / ورزشی} و دسته‌بندی‌های بازی در مایکت عبارتند از:{استراتژی / اکشن / تفننی / رانندگی / شبیه‌سازی / بازی فکری / کلمات و دانستنی‌ها / کودک / ماجراجویی / ورزشی}
  2. عنوان برنامه (تایتل): مهمترین فاکتور رتبه‌بندی در بهینه سازی اپ استور؛ بصورت کلیدواژه‌ای (کیووردی) باشد و با نام برند شروع شود.
  3. توضیحات (دیسکریپشن): بصورت کلیدواژه‌ای (کیووردی) و شامل توضیحات کاملی در مورد اپلیکیشن، نحوه کارکرد و ویژگی‌های آن است. بهتر است شامل ایموجی و بولت پوینت باشد‌ (بولد کردن در مایکت تاثیری در استایل ندارد و دیده نمی‌شود).
  4. تگ‌لاین یا شعار برند: زیر تایتل نمایش داده می‌شود و وظیفه آن معرفی برنامه یا بازی است؛ حداکثر می‌تواند 26 کاراکتر داشته باشد. باید بصورت کیووردی (نه جمله) باشد و بهتر است ترغیب کننده و جذاب باشد.
  5. تصاویر و ویدیو: حداقل باید ۳ تصویر بارگذاری کنید؛ بهتر است اسکرین‌شات اول نشان دهنده ماهیت برنامه و تصاویر بعدی نشان دهنده قابلیت‌ها، طراحی ظاهری و UI باشد؛ بصورت داستانی و شامل متن (عکس نوشته). همچنین برای ویدیو تنها می‌توان لینک ویدیو از آپارات را بارگذاری کرد. تصاویر باید شرایط زیر را داشته باشند:
  • حداکثر اندازه طول و عرض ۳۰۰۰ پیکسل
  • نسبت طول به عرض ۱۶:۹ یا ۹:۱۶ (به عنوان مثال ۱۶۰۰×۹۰۰ پیکسل)
  • حداکثر حجم ۳ مگابایت

تگ‌لاین یا شعار در صفحه جزئیات برنامه در مایکت به شکل زیر نمایش داده می‌شود (زیر تایتل یا عنوان برنامه):

تگ لاین صفحه جزئیات اپلیکیشن در مایکت

توجه: پر کردن فیلدهای انگلیسی (از جمله عنوان برنامه و توضیحات)، اجباری نیست. تنها مزیت پر کردن فیلدهای انگلیسی این است که در پلتفرم انگلیسی استور مایکت، اطلاعات برنامه/ بازی بصورت انگلیسی نمایش داده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

برچسب یا تگ در وردپرس بزنیم یا نه؟ ۳ باور نادرست در مورد Tag

مقایسه پارامترهای بهینه سازی اپلیکیشن در کافه بازار و مایکت

توی تصویر زیر پارامترهای بهینه‌سازی اپلیکیشن در استورهای اندرویدی کافه بازار و مایکت و محدودیت‌های هر کدوم با هم مقایسه شده:

مقایسه پارامترهای بهینه سازی اپلیکیشن در کافه بازار و مایکت

مهمترین فاکتورهای رتبه‌بندی اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی استور (Play Store)

1- عنوان برنامه (App name or Title)

مهمترین المان متادیتا در بهینه‌سازی اپ استور گوگل پلی، نام یا تایتل اپلیکیشن است که بیشترین وزن را در رتبه‌بندی نتایج جستجو دارد. تایتل اپلیکیشن بهتر است شامل مهمترین کلمات کلیدی هدف و نام برند باشد. ماکزیمم تعداد کاراکترهای تایتل، 30 کاراکتر است.

2- توضیحات کوتاه (Short description)

یک توضیح کوتاه برای اپلیکیشن که در واقع مکمل تایتل است و کاربران بدون اسکرول در داخل صفحه‌ی اپلیکیشن، آن را مشاهده می‌کنند. بهتر است شامل مواردی از جمله کال تو اکشن، پروموشن و متن‌های زمان‌دار نباشد. ماکزیمم تعداد کاراکترهای short description برابر با 80 کاراکتر است.

توضیح کوتاه (Short description) در گوگل پلی

Ref: appradar.com

3- توضیحات کامل (Full description)

شامل توضیحات کامل‌تر و جزئیات بیشتری در مورد اپلیکیشن است. بهتر است کلمات کلیدی هدف، با چگالی مناسب و به طور طبیعی در آن تکرار شوند چراکه سیگنالی به گوگل برای اهمیت آن کلمات است. بعلاوه بهتر است با هر آپدیت، تعداد تکرار کلمات هدف نیز بیشتر شود. ماکزیمم تعداد کاراکترهای full description برابر با 4000 کاراکتر است.

4- آیکون برنامه (App icon)

5- المان‌های بصری یا Visual assets (screenshots & videos)

6- دسته‌بندی برنامه (App category)

7- بهینه‌سازی کلمات در متا دیتای برنامه یا Keyword optimization in metadata (title, descriptions, developer name, screenshots, …)

8- تعداد دانلودهای برنامه (Number of downloads)

9- تعداد پاک کردن یا لغو نصب (Uninstalls)

10- نظرات و امتیازها (Rating & Reviews)

11- میزان تعامل کاربران داخل اپلیکیشن یا User engagement (user retention rate, session duration, in-app actions, …)

12- تعداد بروزرسانی‌ها (App updates)

13- بک‌لینک‌های صفحه اپلیکیشن در استور (App listing page backlinks)

 چطور اپلیکیشن رو بهینه‌سازی کنیم؟

 توی جلسه مشاوره به همه سوالاتتون جواب میدم و می‌تونیم یک استراتژی درست برای بهینه‌سازی اپلیکیشن برای استورها تدوین کنیم. (ASO یک روش ارگانیک و رایگان هست که می‌تونه نصب خوبی براتون بیاره، پیشنهاد می‌کنم ازش غافل نشید!)

🎯 رزرو جلسه مشاوره

سوالات متداول درباره بهینه سازی اپ استور (ASO)

  • منظور از بهینه سازی اپ استور یا ASO چیست؟

بهینه سازی اپلیکیشن یا App Store Optimization، اقداماتی هستش که برای بهینه‌سازی نمایش اپلیکیشن در اپ‌استورها انجام میشه، با این هدف که در عبارات یا کلمات کلیدی هدف، رتبه‌ی بالایی در نتایج جستجوی استور داشته باشیم.

  • تفاوت SEO و ASO در چیست؟

سئو و ASO هر دو فرآیندهای بهینه‌سازی نمایش آنلاین هستن با هدف بهبود رتبه در نتایج جستجو؛ اما SEO برای موتورهای جستجو مانند گوگل و بر روی محتوای وب انجام میشه درحالیکه ASO برای اپ‌استورها و بر روی المان‌های محتوایی مرتبط با اپلیکیشن.

  • چرا بهینه سازی اپ استور مهم است؟

چون باعث میشه در یک مارکت‌پلیس شلوغ و پر رقابت، اپلیکیشن بیشتر دیده بشه و کاربرا دسترسی راحت‌تری بهش داشته باشن. استراتژی‌های ASO باعث بهبود رتبه در نتایج جستجوی استور، افزایش نرخ کلیک و افزایش دانلودهای ارگانیک اپلیکیشن میشه.

  • مهمترین فاکتورها در بهینه سازی اپلیکیشن در کافه بازار کدامند؟

نام فارسی یا تایتل اپلیکیشن، توضیحات کامل و توضیحات کوتاه، اسکرین‌شات‌ها و ویدیوشات جزو اصلی‌ترین پارامترهای بهینه سازی در اپ استور کافه بازار هستند.

  • مهمترین فاکتورها در بهینه سازی اپلیکیشن در استور اندرویدی مایکت کدامند؟

عنوان برنامه یا تایتل، توضیحات، تگ لاین، تصاویر و ویدیوها جزو اصلی‌ترین پارامترهای بهینه سازی در اپ استور مایکت هستند.

 

نسخه‌ی خلاصه و PDF این مطلب رو توی لینکدین گذاشتم؛ از اونجا دانلود کنید👇

پست لینکدین رسول کیوان پور در مورد ASO

منابع:

1- appradar.co/what-is-aso

2- appradar.co/app-title

3- appradar.co/description

4- support.google.com

5- help.adalo.com

6- asodesk.com

7- developers.cafebazaar.ir/app-detail

8- developers.cafebazaar.ir/category-description

9- myket.ir/publishing-your-application-in-myket/

10- myket.ir/choose-category-for-your-app/