بهینه سازی اپ استور یا ASO چیست؟ [راهنمای کامل بهینه سازی اپلیکیشن]
بهینه سازی اپ استور یا ASO چیست؟ چه تفاوتهایی با SEO دارد؟ روش انجام App store optimization در کافه بازار و مایکت چگونه است؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات در ادامه مقاله با من، رسول کیوانپور همراه باشید.
بهینه سازی اپ استور یا ASO چیست؟
بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استور یا App Store Optimization یا ASO مجموعه اقداماتی هستش که برای بهینهسازی نمایش اپلیکیشن در اپاستورها انجام میشه. هدف اصلی ASO، بهبود رتبه در نتایج جستجوی استورها و افزایش دانلودهای ارگانیک هستش. در واقع با بهینه سازی اپ استور، به دنبال این هستیم که در عبارات یا کلمات کلیدی هدف، رتبهی بالایی در نتایج جستجوی استور داشته باشیم.
چرا بهینه سازی اپ استور مهم است؟
چون باعث میشه در یک مارکتپلیس شلوغ و پر رقابت، اپلیکیشن بیشتر دیده بشه و کاربران راحتتر بتونن پیداش کنن. استراتژیهای درست ASO باعث بهبود رتبه در نتایج جستجوی اپاستورها، افزایش نرخ کلیک و ترافیک ورودی به صفحه اپلیکیشن، افزایش تعدادنصبهای ارگانیک، کاهش هزینه تبلیغات نصب اپلیکیشن (CPI یا هزینه هر نصب)، افزایش نرخ تبدیل تبلیغات (نصب بیشتر حاصل از تبلیغات) و در نهایت افزایش درآمد اپلیکیشن میشه. به همین دلیل هستش که برندهای بزرگ بهینهسازی اپلیکیشن رو در استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ خودشون قرار میدن و بصورت دورهای اطلاعات اپلیکیشن در استورهای مختلف رو آپدیت میکنن.
شباهتها و تفاوتهای SEO و ASO
سئو (Search Engine Optimization یا به طور اختصاری SEO) و ASO هر دو فرآیندهای بهینهسازی نمایش آنلاین هستن با هدف بهبود رتبه در نتایج جستجو؛ اما…
تفاوت اصلی در پلتفرم و نوع محتوای دو فرآیند هستش:
- SEO برای موتورهای جستجو مانند گوگل و بر روی محتوای وب؛
- ASO برای اپاستورها مانند Play Store و بر روی المانهای محتوایی مرتبط با اپلیکیشن انجام میشه.
Ref: kyrosdigital.in
روش انجام بهینهسازی اپ استور (App Store Optimization)
برای بهینه سازی اپ استور، باید ۱۰ کار زیر رو انجام داد:
- تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)
- استفاده از کیووردها در metadata
- نوشتن تایتل و دیسکریپشنهای مرتبط و جذاب
- استفاده از طرحهای اختصاصی و جذاب برای آیکون و اسکرینشاتها
- قراردادن ویدیوی پیشنمایش از نحوهی کارکرد اپلیکیشن
- انتخاب بهترین و مرتبطترین کتگوری برای اپلیکیشن
- تشویق کاربران به امتیازدهی و کامنتگذاری
- پاسخدهی به کامنتهای کاربران
- آپدیتهای مداوم برای اپلیکیشن و اضافه کردن فیچرهای جدید و رفع باگهای قبلی
- لینکسازی خارجی برای صفحه اپلیکیشن با کلماتی که توسط کاربران داخل اپ استورها سرچ میشوند.
توجه: امتیاز بالا و کامنتهای زیاد برای یک اپلیکیشن یا بازی نشاندهندهی محبوبیت آن است. در نتیجه باید به روشی درست و غیر آزاردهنده کاربران خود را پس از نصب و حین استفاده از برنامه، تشویق به امتیازدهی و کامنتگذاری در استورها کنید. همچنین باید به تمامی نظرات کاربران در استورها (چه نظرات مثبت، چه نظرات منفی و چه گزارش باگ یا مشکلات اپلیکیشن) پاسخ دهید. بعلاوه برای پاسخدهی به کامنتها سعی کنید به طرز طبیعی از کلمات کلیدی استفاده کنید.
Ref: www.unifiedinfotech.net
روش تحقیق کلمات کلیدی برای بهینه سازی اپ استور (Keyword Research for ASO)
برای تحقیق کلمات کلیدی، منابع مختلفی وجود داره که در زیر به مهمترین اونها اشاره کردم:
- نتایج کمپینهای نصب اپ در استورها و کلماتی که ایمپرشن و نصب خوبی گرفتن؛
- بررسی متا دیتای اپلیکیشنهای رقیب در همون استور که نصب بالایی دارن (به ویژه تایتل که تاثیرگذارترین فاکتور در رتبهبندی هستش)؛
- استفاده از لیست کلمات نصبهای Organic از طریق سرچ گوگل در ابزار ترکر؛
- از نسخه رایگان افزونه کروم Best ASO Tools for Google Play Store هم میشه یه لیست محدود از کلمات پرسرچ در گوگل پلی رو استخراج کرد. برای اینکار کافیه به صفحه یک برنامه در گوگل پلی برید و افزونه رو اجرا کنید تا لیست محدودی از کلمات پرسرچ اون اپلیکیشن رو به شما نمایش بده.
لینک نصب افزونه Best ASO Tools for Google Play Store
بیشتر بخوانید: |
راهنمای بهینهسازی اپلیکیشن (ASO) در کافه بازار
در ادامه به مهمترین پارامترهایی که برای بهینهسازی اپلیکیشن در استور اندرویدی کافهبازار (CafeBazaar) وجود داره اشاره میکنم. موارد زیر از طریق پیشخان کافهبازار به آدرس pishkhan.cafebazaar.ir قابل تنظیم هستن.
- دستهبندی (Category): باید مرتبط به حوزه کاری و هدفمند باشد. قبل از انتخاب دستهبندی در کافه بازار، بهتر است اپلیکیشنهای رقبا چک شود. تنها یک دستهبندی قابل انتخاب است؛ پس اصلیترین مورد را باید انتخاب کرد.
- نام فارسی (Title): مهمترین فاکتور در بهینهسازی اپ استور است که تاثیر بالایی در رتبهبندی دارد. باید بصورت کلیدواژهای (کیووردی) باشد و با نام برند شروع شود. حداکثر میتواند 36 کاراکتر داشته باشد. استفاده از قیمت، امتیاز، ایموجی و سیمبل مجاز نیست؛ همچنین کلمات بهترین، 1403، … نیز مجاز نیستند.
- توضیحات فارسی (Description): شامل توضیحات کاملتر و جزئیات بیشتری در مورد اپلیکیشن است و باید کلمات کلیدی هدف، به طور طبیعی و مناسب در آن تکرار شوند. همچنین بهتر است شامل ایموجی و بولت پوینت باشد و نیز میتواند شامل عبارات بولد باشد.
- توضیحات کوتاه فارسی (Short description): حداکثر 126 کاراکتر میتواند داشته باشد. میتوانید به مهمترین ویژگیها و سرویسهای اپلیکیشن اشاره کنید. این توضیحات بهصورت خلاصه و در صفحه جزئیات برنامه، به کاربران نمایش داده میشود. کاربران با خواندن این توضیح کوتاه، باید با محتوای کلی اپلیکیشن آشنا شوند و در صورت تمایل، میتوانند روی گزینهی «جزئیات بیشتر» کلیک کنند.
- آیکون برنامه: آیکون باید بصورت مربعی، با حداقل ابعاد 512px * 512px و حداکثر ابعاد 3000px * 3000x باشد. همچنین فرمت عکس باید PNG و حداکثر حجم آن زیر 3MB باشد.
- اسکرینشاتها و ویدیوشات: تا سقف ۱۲ اسکرین شات میتوان آپلود کرد. بهتر است از محیط برنامه عکس بزارید تا کاربران با محتوای اپلیکیشن و ویژگیهای آن آشنا شوند. همچنین برای ویدیو تنها میتوان لینک ویدیو از آپارات را بارگذاری کرد.
توضیحات کوتاه در صفحه جزئیات اپلیکیشن در کافهبازار به صورت زیر نمایش داده میشود:
توجه: موارد انگلیسی (نام، توضیحات و توضیحات کوتاه)، اختیاری هستند و به همین دلیل قابلیت “حذف” دارند (در عکس مشخص است).
لیست کامل دستهبندی برنامهها در کافهبازار:
عنوان دسته | توضیح |
آب و هوا | پیشبینی و گزارش آب و هوای شهرهای مختلف ایران و جهان، اطلاع از وضعیت آلودگی هوا و بلایای طبیعی همچون طوفان و زلزله |
آشپزی و رستوران | دستور پخت غذاها و شیرینیجات، راهنمای رستوران و کافه، سفارش آنلاین غذا و شبکههای اجتماعی مربوط به غذا |
آموزش | دروس مقاطع مختلف تحصیلی، یادگیری زبان، قوانین موضوعه، فرهنگ عمومی، دانستنیهای عام و تخصصی و مقولات تربیتی |
ابزارها | افزایش سرعت گوشی، یادآوری کنندهها، آنتی ویروسها، قفل کردن برنامهها، افزایش عمر باتری، ماشین حسابها، واحد پول، بارکدساز و بارکد خوان، قطب نما، ابزارهای ضبط صدا، چراغ قوه، ابزارهای مرتبط با فایل و ساخت نسخهی دوم، مرورگرها، کاریابی، درآمدزایی، برنامهریزی کاری و ابزارهای کارآمد در زمینهی کسب و کار، برنامههایی سودمند با امکانات متنوع برای انجام کارهای پیچیده با روشهای ساده، برنامهریزی و بالا بردن کارآیی و بهرهوری در زمینههای مختلف مانند برنامههای مدیریت وظایف و تقویمهای چندکاره |
امور مالی | کارهای بانکی، حسابداری و محاسباتی، سرمایه و بورس، پرداخت قبض و خرید شارژ، محاسبۀ قیمتها، بانکیابی و اطلاعات اقتصادی |
ورزشی | اطلاعات و اخبار ورزشی، نظرسنجی، پیشبینی و نتایج مسابقات، آموزش رشتههای مختلف |
خرید | فروشگاههای آنلاین، رزرو و خرید بلیت برنامههای فرهنگی و هنری، سفارش آگهی و نیازمندیها، خرید و فروش بیواسطه و اطلاع از قیمت کالاها |
تناسب اندام | تغذیه سالم ، تمرینهای روزانه، پیاده روی و دویدن، سلامت زنان، خواص خوراکیها و رژیمهای غذایی، روشهای لاغری، ورزشهای تناسب اندام، بهداشت روانی و راههایی برای آرامش و زندگی سالم |
کتابها و مطبوعات | داستان، شعر و کتابهای تخصصی، داستانهای مصور، لغتنامه و کتابهای مرجع، خبرها و نشریات، تماشای اخبار شبکهها، نشریات و روزنامهها به زبانهای دیگر، اخبارتکنولوژی |
کودک | کتاب و داستانهای کودکانه، یادگیری زبان برای کودکان، قرآن و تعلیمات دینی برای کودکان، بازیهای آموزشی و بازیهای سرگرم کنندهی کودکان |
موسیقی | آموزش ساز، پخش موسیقی، ضبط، ویرایش و میکس صدا، پادکستها و برنامههایی با محتوای صوتی، زنگ موبایل |
پزشکی | پزشک آنلاین، بارداری و زنان، کمکهای اولیه، نوبت گیری، اطلاعات تخصصی پزشکی، اطلاعات بیماریها و روشهای درمانی، مشاورهی پزشکی، خواص داروهای گیاهی و شیمیایی، ابزارهای معاینه، مکانیابی داروخانهها و مراکز درمانی |
رفت و آمد | نقشه و مسیریاب داخل شهری، سفارش تاکسی و وسیله نقلیه و حمل بار، امور فنی و قانونی مربوط به خودرو واطلاعات ترافیک |
سبک زندگی | مد و لباس و آرایش، دکور و چیدمان، آداب ارتباطی و امور مربوط به خیریه |
سرگرمی | بانک پیامک، طنز، برنامههای تفننی و ویدئوهای جذاب، سرگرمیهای مربوط به کودکان، چیستان و معما، طالعبینی و فال |
سفر | گردشگری، خرید بلیط، تور، رزرو هتل و اقامتگاه، راهنما و اطلاعات شهری، مکالمه در سفر، ابزار و ملزومات سفر، اطلاعات گردشگری، تورهای مسافرتی، برنامهریزی و ابزارهای کاربردی سفر |
شبکههای اجتماعی | شبکههای اجتماعی ایرانی، جهانی و موضوعی و ابزارهای بهبود امکانات این شبکهها، تماس و برقراری ارتباط صوتی، تصویری و متنی، ابزارهای بهبود ارتباط و ضبط و مسدود کردن تماس و پیامک، برنامههای ایمیل |
شخصیسازی | تصاویر پسزمینه و امکاناتی برای تغییر صفحه و تم دستگاه (موبایل و تبلت) بر اساس نیازها و علائق شخصی |
عکاسی و ویدیو | دوربین و ابزارهای عکاسی، ویرایش عکس، کلاژ و فیلترهای متنوع، ساخت و تدوین ویدیو |
مذهبی | قرآن، احکام و مسائل، احادیت و حکایات مذهبی، خطبه، مداحی، سخنرانی و آموزشهای مذهبی |
لیست کامل دستهبندی بازیها در کافهبازار:
عنوان دسته | توضیح |
کودک | کتاب و داستانهای کودکانه، یادگیری زبان برای کودکان، قرآن و تعلیمات دینی برای کودکان، بازیهای آموزشی و بازیهای سرگرم کنندهی کودکان |
استراتژی | برنامهریزی، مدیریت و استفادۀ هوشمندانه از نیروها و منابع محدود برای پیشبرد هدف و رسیدن به پیروزی |
اکشن | بازیهای هیجانانگیز پر تحرک، مبارزهای و پر زدوخورد همراهِ استفاده از سلاحهای گرم و سرد، سنتی و جدید |
امتیازی | بازیهای امتیازمحور با قابلیت سخت و چالشی شدن |
تفننی | بازیهای ساده و سرراست برای وقتگذرانیهای کوتاه |
رانندگی | بازیهای ماشینی و موتوری در شهر، جاده و پیست |
شبیهسازی | شبیهسازی پدیدههای واقعی در قالب بازی از جمله طراحی و ساخت شهر، مزرعه، اشیا و موجودات زنده |
کلمات و دانستنیها | جدولها، کلمهسازی و معلومات عمومی |
معمایی | حل معما، مساله و گرهگشایی برای پیشبرد بازی، کسب امتیاز و پیروزی |
ورزشی | بازی در رشتههای مختلف ورزشی چون : فوتبال، والیبال، بیلیارد و تیروکمان |
راهنمای بهینهسازی اپلیکیشن (ASO) در مایکت
در ادامه به مهمترین پارامترهایی که برای بهینهسازی اپلیکیشن در استور اندرویدی مایکت (Myket) وجود داره اشاره میکنم. موارد زیر از طریق پنل توسعهدهندگان مایکت به آدرس developer.myket.ir قابل تنظیم هستن.
- دستهبندی برنامه: تنها یک دستهبندی قابل انتخاب است، پس باید اصلیترین کتگوری که مرتبط به حوزه کاری و هدفمندتر است انتخاب شود. قبل از انتخاب حتما اپلیکیشنهای رقبا چک شود. در مایکت نیز مشابه کافهبازار ۲۰ دستهبندی قابل انتخاب برای برنامهها و ۱۰ دستهبندی برای بازیها وجود دارد. دستهبندیهای قابل انتخاب برای یک برنامه در مایکت عبارتند از: {آب و هوا / ابزارهای کاربردی / اخبار / آشپزی و رستوران / امور مالی / آموزشی / پزشکی و سلامت / تناسب اندام / خرید / سبک زندگی / سرگرمی / سیر و سفر / شبکههای اجتماعی / شخصی سازی / صوت و موسیقی / عکس و فیلم / کتاب / کسب و کار / مذهبی / ورزشی} و دستهبندیهای بازی در مایکت عبارتند از:{استراتژی / اکشن / تفننی / رانندگی / شبیهسازی / بازی فکری / کلمات و دانستنیها / کودک / ماجراجویی / ورزشی}
- عنوان برنامه (تایتل): مهمترین فاکتور رتبهبندی در بهینه سازی اپ استور؛ بصورت کلیدواژهای (کیووردی) باشد و با نام برند شروع شود.
- توضیحات (دیسکریپشن): بصورت کلیدواژهای (کیووردی) و شامل توضیحات کاملی در مورد اپلیکیشن، نحوه کارکرد و ویژگیهای آن است. بهتر است شامل ایموجی و بولت پوینت باشد (بولد کردن در مایکت تاثیری در استایل ندارد و دیده نمیشود).
- تگلاین یا شعار برند: زیر تایتل نمایش داده میشود و وظیفه آن معرفی برنامه یا بازی است؛ حداکثر میتواند 26 کاراکتر داشته باشد. باید بصورت کیووردی (نه جمله) باشد و بهتر است ترغیب کننده و جذاب باشد.
- تصاویر و ویدیو: حداقل باید ۳ تصویر بارگذاری کنید؛ بهتر است اسکرینشات اول نشان دهنده ماهیت برنامه و تصاویر بعدی نشان دهنده قابلیتها، طراحی ظاهری و UI باشد؛ بصورت داستانی و شامل متن (عکس نوشته). همچنین برای ویدیو تنها میتوان لینک ویدیو از آپارات را بارگذاری کرد. تصاویر باید شرایط زیر را داشته باشند:
- حداکثر اندازه طول و عرض ۳۰۰۰ پیکسل
- نسبت طول به عرض ۱۶:۹ یا ۹:۱۶ (به عنوان مثال ۱۶۰۰×۹۰۰ پیکسل)
- حداکثر حجم ۳ مگابایت
تگلاین یا شعار در صفحه جزئیات برنامه در مایکت به شکل زیر نمایش داده میشود (زیر تایتل یا عنوان برنامه):
توجه: پر کردن فیلدهای انگلیسی (از جمله عنوان برنامه و توضیحات)، اجباری نیست. تنها مزیت پر کردن فیلدهای انگلیسی این است که در پلتفرم انگلیسی استور مایکت، اطلاعات برنامه/ بازی بصورت انگلیسی نمایش داده میشود.
بیشتر بخوانید: |
برچسب یا تگ در وردپرس بزنیم یا نه؟ ۳ باور نادرست در مورد Tag |
مقایسه پارامترهای بهینه سازی اپلیکیشن در کافه بازار و مایکت
توی تصویر زیر پارامترهای بهینهسازی اپلیکیشن در استورهای اندرویدی کافه بازار و مایکت و محدودیتهای هر کدوم با هم مقایسه شده:
مهمترین فاکتورهای رتبهبندی اپلیکیشنها در گوگل پلی استور (Play Store)
1- عنوان برنامه (App name or Title)
مهمترین المان متادیتا در بهینهسازی اپ استور گوگل پلی، نام یا تایتل اپلیکیشن است که بیشترین وزن را در رتبهبندی نتایج جستجو دارد. تایتل اپلیکیشن بهتر است شامل مهمترین کلمات کلیدی هدف و نام برند باشد. ماکزیمم تعداد کاراکترهای تایتل، 30 کاراکتر است.
2- توضیحات کوتاه (Short description)
یک توضیح کوتاه برای اپلیکیشن که در واقع مکمل تایتل است و کاربران بدون اسکرول در داخل صفحهی اپلیکیشن، آن را مشاهده میکنند. بهتر است شامل مواردی از جمله کال تو اکشن، پروموشن و متنهای زماندار نباشد. ماکزیمم تعداد کاراکترهای short description برابر با 80 کاراکتر است.
Ref: appradar.com
3- توضیحات کامل (Full description)
شامل توضیحات کاملتر و جزئیات بیشتری در مورد اپلیکیشن است. بهتر است کلمات کلیدی هدف، با چگالی مناسب و به طور طبیعی در آن تکرار شوند چراکه سیگنالی به گوگل برای اهمیت آن کلمات است. بعلاوه بهتر است با هر آپدیت، تعداد تکرار کلمات هدف نیز بیشتر شود. ماکزیمم تعداد کاراکترهای full description برابر با 4000 کاراکتر است.
4- آیکون برنامه (App icon)
5- المانهای بصری یا Visual assets (screenshots & videos)
6- دستهبندی برنامه (App category)
7- بهینهسازی کلمات در متا دیتای برنامه یا Keyword optimization in metadata (title, descriptions, developer name, screenshots, …)
8- تعداد دانلودهای برنامه (Number of downloads)
9- تعداد پاک کردن یا لغو نصب (Uninstalls)
10- نظرات و امتیازها (Rating & Reviews)
11- میزان تعامل کاربران داخل اپلیکیشن یا User engagement (user retention rate, session duration, in-app actions, …)
12- تعداد بروزرسانیها (App updates)
13- بکلینکهای صفحه اپلیکیشن در استور (App listing page backlinks)
سوالات متداول درباره بهینه سازی اپ استور (ASO)
- منظور از بهینه سازی اپ استور یا ASO چیست؟
بهینه سازی اپلیکیشن یا App Store Optimization، اقداماتی هستش که برای بهینهسازی نمایش اپلیکیشن در اپاستورها انجام میشه، با این هدف که در عبارات یا کلمات کلیدی هدف، رتبهی بالایی در نتایج جستجوی استور داشته باشیم.
- تفاوت SEO و ASO در چیست؟
سئو و ASO هر دو فرآیندهای بهینهسازی نمایش آنلاین هستن با هدف بهبود رتبه در نتایج جستجو؛ اما SEO برای موتورهای جستجو مانند گوگل و بر روی محتوای وب انجام میشه درحالیکه ASO برای اپاستورها و بر روی المانهای محتوایی مرتبط با اپلیکیشن.
- چرا بهینه سازی اپ استور مهم است؟
چون باعث میشه در یک مارکتپلیس شلوغ و پر رقابت، اپلیکیشن بیشتر دیده بشه و کاربرا دسترسی راحتتری بهش داشته باشن. استراتژیهای ASO باعث بهبود رتبه در نتایج جستجوی استور، افزایش نرخ کلیک و افزایش دانلودهای ارگانیک اپلیکیشن میشه.
- مهمترین فاکتورها در بهینه سازی اپلیکیشن در کافه بازار کدامند؟
نام فارسی یا تایتل اپلیکیشن، توضیحات کامل و توضیحات کوتاه، اسکرینشاتها و ویدیوشات جزو اصلیترین پارامترهای بهینه سازی در اپ استور کافه بازار هستند.
- مهمترین فاکتورها در بهینه سازی اپلیکیشن در استور اندرویدی مایکت کدامند؟
عنوان برنامه یا تایتل، توضیحات، تگ لاین، تصاویر و ویدیوها جزو اصلیترین پارامترهای بهینه سازی در اپ استور مایکت هستند.
نسخهی خلاصه و PDF این مطلب رو توی لینکدین گذاشتم؛ از اونجا دانلود کنید👇
پست لینکدین رسول کیوان پور در مورد ASO
منابع:
6- asodesk.com
7- developers.cafebazaar.ir/app-detail
8- developers.cafebazaar.ir/category-description