ترافیک مستقیم یا دایرکت در گوگل آنالیتیکس ۴ (Direct Traffic)

Rasool Kayvanpour 24 اسفند 1402

ترافیک دایرکت یا مستقیم، ترافیکی هستش که کاربر با تایپ مستقیم آدرس سایت توی آدرس‌بار مرورگر یا کلیک روی لینک بوک‌مارک شده وارد سایت میشه. همچنین اگر آنالیتیکس نتونه منبع ترافیک رو تشخیص بده، اون رو میزاره جزو ترافیک Direct. در واقع یجورایی Direct برای GA4 مثل پوشه‌ی “و غیره…” می‌مونه که فایل‌هایی که مونده رو دستش رو می‌زاره اونجا 🙂 برای آشنایی کامل با ترافیک دایرکت در گوگل آنالیتیکس 4، با من، رسول کیوان‌پور، همراه باشید.

ترافیک دایرکت چه مواردی رو شامل میشه؟

  • تایپ یا paste کردن یا Autofill آدرس در مرورگر
  • کلیک روی لینک بوک‌مارک شده
  • کلیک روی لینک در داکیومنت‌های غیر-وب مثل PDF
  • لینک UTMدار با فرمت اشتباه (مثلا خطای تایپی)
  • ترافیک Dark Social (ترافیک سوشالی که قابل ردیابی نیست؛ مثل مسنجر فیسبوک یا واتساپ)
  • ترافیک ورودی از سایت‌های https به سایت http

گوگل آنالیتیکس چطوری ترافیک دایرکت رو تشخیص میده؟

ترافیک ورودی Direct محسوب میشه، مگر آنالیتیکس بتونه از یکی از روش‌های زیر منبع رو تشخیص بده:

  • از طریق پارامترهای UTM یعنی utm_source و utm_medium
  • از طریق پارامتر dr یا document referrer که آدرس سایت ارجاع دهنده رو نشون میده و توسط مرورگر به GA4 منتقل میشه (روی صفحه کلیک راست کنید، Inspect و بعد در تب کنسول، می‌تونید پارامتر dr یا referrer رو ببینید)

پارامتر referrer در inspect-console

  • از طریق پارامتر gclid یا پارامترهای مشابه که نشون میده ترافیک از کمپین‌های پولی (Paid) اومده
  • اگر منبع ترافیک در سطح کد/تگ Overwrite شده باشه
بیشتر بخوانید:

تگ کنونیکال چیست؟ + کاربرد تگ‌های Canonical در سئو

از کجا گزارش ترافیک دایرکت رو ببینیم؟

از طریق گزارش Acquisition > Traffic acquisition. یکی از Channel groupهای جدول Direct هستش.

اگر هم بخوایم لندینگ‌پیج‌های کاربران دایرکت رو ببینیم:

Engagement > Landing page

حالا کافیه یک فیلتر اضافه کنیم برای ترافیک دایرکت:

Add filter > Session default channel group= Direct

لندینگ پیج کاربران ترافیک دایرکت

چجوری آمار ترافیک دایرکت رو کم کنیم؟

بالا بودن ترافیک دایرکت در یک سایت می‌تونه نشونه ۲ چیز باشه:

  • برندینگ قوی و آگاهی از برند بالا
  • ترکینگ ضعیف
بیشتر بخوانید:

UTM در گوگل آنالیتیکس 4 چیست؟

البته نمیشه تشخیص داد دقیقا کدوم عامل باعث ترافیک دایرکت بالا شده. به هر حال، یکسری کارهارو در ادامه میگم که بهتره حتما رعایت کنید.

  • برای سایتتون گواهی SSL فعال کنید (https باشه)
  • مطمئن بشید لینک‌های UTMدار، خطا نداشته باشن (پارامترهای UTM بعد از علامت سوال اضافه بشن، نوشتار نام پارامترها درست باشه مثلا utm_medium بجای utmMedium و …)
  • لینک‌های خارجی به سایتتون اتریبیوت rel=noreferrer نداشته باشن (نمی‌زاره پارامتر dr توسط مرورگر به GA4 منتقل بشه)
  • لینک‌های داخل داکیومنت‌های آفلاین مثل PDF و Word و همچنین لینک‌‎های کمپین‌های سوشال مدیا حتما UTMدار باشن.
  • اگه از کوتاه‌کننده‌های لینک استفاده می‌کنین، اول لینک رو UTMدار کنید و بعد کوتاه. چون ممکنه کوتاه کننده لینک باعث بشه referrer منتقل نشه.
  • کد آنالیتیکس (Google tag) روی همه‌ی صفحات سایت به‌درستی اضافه شده باشه.

 

نسخه‌ی خلاصه و PDF این مطلب رو توی لینکدین گذاشتم؛ از اونجا می‌تونید دانلود کنید👇

پست لینکدین رسول کیوان پور در مورد ترافیک دایرکت در گوگل آنالیتیکس 4

 

منابع:

  1. monsterinsights.com/what-is-direct-traffic-in-ga4/
  2. support.google.com/analytics/11242841
  3. analyticsmania.com/reduce-direct-traffic-in-ga4/
  4. ruleranalytics.com/direct-traffic-google-analytics/
  5. measureschool.com/ga4-direct-traffic/