شاخص EEAT در سئو چیست؟ + ۹ راهکار برای افزایش E-E-A-T

Rasool Kayvanpour 13 مهر 1402

شاخص E-A-T از سال 2018 به عنوان بخشی از دستورالعمل گوگل برای ارزیابی کیفیت صفحات (Page Quality) وارد فضای سئو شد. از اواخر 2022 هم یک E دیگه بهش اضافه شد و تبدیل شد به E-E-A-T. این شاخص که مخفف چهار کلمه «تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد» هستش، معیار Quality Raterهای گوگل (افرادی که کارشون ارزیابی نتایج جستجو هستش) برای امتیازدهی به کیفیت صفحات هستش. برای آشنایی با شاخص EEAT و روش‌های افزایش آن در ادامه‌ی این مقاله با من همراه باشید.

شاخص EEAT گوگل چیست؟

شاخص EEAT یکی از فاکتورهای کیفیت نتایج جستجوی گوگل هستش که به تشخیص کیفیت صفحات (Page Quality یا PQ) و مفید بودن محتوا کمک می‌کنه. E-E-A-T در واقع از حروف اول چهار کلمه تشکیل شده که عبارتند از:

E: Experience (تجربه)

E: Expertise (تخصص)

A: Authoritativeness (اعتبار)

T: Trust (اعتماد)

شاخص E-E-A-T گوگل چیست

Ref: www.portent.com

۱- مفهوم تجربه یا Experience در E-E-A-T

منظور از تجربه در شاخص E-E-A-T، این است که نویسنده‌ی محتوا، تا چه حد تجربه‌ی زیسته و دست اول در مورد موضوع دارد.

  • مثال: نقد و بررسی یک محصول توسط فردی که شخصا از محصول استفاده کرده
  • مثال نقض: نقد و بررسی یک محصول که بدون استفاده از محصول نوشته شده

۲- مفهوم تخصص یا Expertise در E-E-A-T

منظور از تخصص در شاخص E-E-A-T، این است که نویسنده محتوا، تا چه حد دانش یا مهارت لازم در مورد موضوع دارد.

  • مثال: توصیه‌هایی در مورد سیم‌کشی خانه توسط برق‌کار متخصص
  • مثال نقض: توصیه‌هایی در مورد سیم‌کشی خانه توسط یک فرد علاقمند به خانه‌های قدیمی

 

بیشتر بخوانید:

هدف جستجوی کاربر یا Search Intent چیست؟‌

۳- مفهوم اعتبار یا Authoritativeness در E-E-A-T

منظور از اعتبار در شاخص E-E-A-T، این است که نویسنده محتوا یا خود وبسایت، تا چه حد به عنوان یک منبع یا مرجع برای آن موضوع شناخته می‌شود.

  • مثال ۱: سایت رسمی و دولتی برای دریافت پاسپورت که معتبرترین مرجع به منظور دریافت و یا تمدید گذرنامه هستش.
  • مثال ۲: پروفایل یک بیزینس محلی در شبکه‌های اجتماعی می‌تونه منبع معتبری برای اطلاع از محصولات قابل فروش باشه

۴- مفهوم اعتماد یا Trust در E-E-A-T

منظور از اعتماد در شاخص E-E-A-T، این است که یک صفحه یا سایت، تا چه حد دقیق، صادقانه و قابل اعتماد هستش. صفحات غیر قابل اعتماد، E-E-A-T پایینی می‌گیرن فارغ از اینکه چقدر تجربه، تخصص و اعتبار بالایی دارن. اعتماد یا Trust مهمترین و تاثیرگذارترین پارامتر EEAT هستش.

  • مثال ۱: سایت فروشگاهی باید سیستم پرداخت امن و روش‌های ارتباط با مشتریان قابل اعتماد داشته باشه.
  • مثال ۲: نقد و بررسی محصول باید صادقانه و با هدف کمک به خرید آگاهانه باشه، نه صرفا فروش محصول.

الگوریتم EEAT یک فاکتور رتبه بندی نیست!

بر خلاف تصور بسیاری از متخصصین سئو، E-E-A-T جزو فاکتورهای مستقیم رتبه‌بندی نیست! اما…

بر روی رتبه‌بندی نتایج اثر می‌ذاره. چون به گوگل کمک می‌کنه تشخیص بده کدوم محتوا کیفیت بالاتری داره، به درد کاربر می‌خوره و باید رتبه‌ی بالاتری در نتایج داشته باشه.

ارتباط YMYL با E-E-A-T

Ref: www.semrush.com

ارتباط YMYL با EEAT + منظور گوگل از موضوعات YMYL چیست؟

شاخص EEAT در موضوعات YMYL بسیار اهمیت بالایی دارد. اما منظور از YMYL چیست؟ موضوعات YMYL (مخفف Your Money or Your Life) موضوعاتی هستند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تونن روی سلامت، وضعیت مالی و امنیت افراد و یا رفاه و سلامت جامعه اثر بزارن؛ مثل:

  • خودآزاری
  • خشونت
  • نحوه سرمایه‌گذاری
  • علائم سکته‌ی قلبی
  • اقدامات لازم هنگام زلزله
  • شرایط لازم برای دریافت گواهینامه‌ی رانندگی
  • شرایط مراجعه به اورژانس
  • خرید داروهای نسخه‌ای

 

بیشتر بخوانید:

تگ (Tag) بزنیم یا نه؟ ۳ باور نادرست در مورد تگ در وردپرس

روش‌های افزایش امتیاز شاخص EEAT

  1. برای سایتتون گواهی SSL رو فعال کنید.
  2. توی سایت رو موضوعات مشخص تمرکز کنید تا Topical Authority بدست بیارید.
  3. صفحه‌ی “درباره ما” و “تماس با ما” با روش‌‌های ارتباطی مشخص بزارید تو سایتتون.
  4. محتوای صفحات سایت و بلاگ رو به صورت دوره‌ای آپدیت کنید.
  5. اسم نویسنده رو توی صفحه مقاله بزارید.
  6. برای نویسنده‌ها، صفحه‌ی پروفایل با اطلاعات کامل و لینک به شبکه‌های اجتماعی بسازید.
  7. کاربران رو تشویق به کامنت‌گذاری در صفحات کنید چون نظرات کاربران توسط گوگل ارزیابی میشه.
  8. برای سایتتون بک لینک‌های باکیفیت بگیرید.
  9. توی شبکه‌های اجتماعی فعال باشید و با کاربرانتون تعامل داشته باشید.

 

نسخه‌ی خلاصه و PDF این مطلب رو توی لینکدین گذاشتم؛ از اونجا دانلود کنید👇

پست لینکدین رسول کیوان پور در مورد E-E-A-T در سئو

منابع:

1- searchenginejournal.com

2- searchengineland.com

3- Search Quality Evaluator Guidelines 2022