انواع ایونت در گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4)

Rasool Kayvanpour 29 بهمن 1402

خوب، می‌دونیم که GA4 کلا بر پایه ایونت‌ها هستش و در واقع اصلی‌ترین تفاوتش هم با UA همین بود. ایونت هم که معلومه چیه، هر اکشنی که کاربر در سایت/اپلیکیشن داره؛ می‌تونه کلیک، ویو، اسکرول، باز کردن اپلیکیشن یا هر چیز دیگه‌ای باشه. در ادامه، انواع ایونت‌ها در GA4 رو بررسی کردم. با من، رسول کیوان‌پور، همراه باشید.

انواع ایونت (Event)‌ در گوگل آنالیتیکس 4

توی GA4 کلا 4 دسته ایونت داریم:

  1. Automatically Collected Events
  2. Enhanced Measurement Events
  3. Recommended Events
  4. Custom Events

۱- ایونت‌های خودکار (Automatically Collected Events)

ایونت‌هایی که GA4 بصورت پیش‌فرض در سایت و اپلیکیشن ترک می‌کنه. این ایونت‌ها نیاز به هیچ تنظیمات دیگه‌ای ندارن و صرفا با اضافه کردن کدهای GA4 به سایت/اپ ترک میشن. مثل session_start و first_visit در سایت/اپ و first_open و app_remove فقط در اپلیکیشن.

(مشاهده لیست کامل در [GA4] Automatically collected events)

ایونت‌ها در گوگل آنالیتیکس 4

Ref: sagepath-reply.com

۲- ایونت‌های پیشرفته (Enhanced Measurement Events)

ایونت‌های اضافی که بصورت اتوماتیک در سایت ترک میشن، با این تفاوت که قابلیت فعال/غیرفعال کردن دارن. از مسیر زیر می‌تونید تنظیمات این ایونت‌ها رو ببینید و اون‌هارو خاموش/روشن کنین:

Admin > Data Streams > Web stream details

بیشتر بخوانید:

پارامترهای UTM در گوگل آنالیتیکس 4

شامل 7 دسته ایونت میشن:

1- Page Views

  • event name: page_view

2- Scrolls

  • event name: scroll

3- Outbound Clicks

  • event name: click, with the parameter outbound: true

4- Site Search

  • event name: view_search_results

5- Video Engagement

  • events: video_start, video_progress, video_complete

6- File Downloads

  • event name: file_download

7- Form Interactions

  • events: form_start, form_submit

۳- ایونت‌های پیشنهادی (Recommended Events)

این‌ها ایونت‌هایی هستن که بر اساس ماهیت بیزینس، گوگل ترک کردن اون‌هارو با نام‌گذاری مشخصی پیشنهاد می‌کنه.

در واقع برای تعریف هر ایونتی توی GA4، اول باید لیست Automatically Collected Events رو چک کنید. اگر ایونت مورد نظرتون اونجا نبود، لیست Enhanced Measurement Events رو چک کنید. اگر اونجا هم نبود، لیست Recommended Events گوگل رو چک کنید و تعریف ایونت رو بر اساس نام و پارامترهای پیشنهادی گوگل انجام بدید.

بیشتر بخوانید:

۱۳ راهکار برای افزایش امنیت در وردپرس

  • مزیت اصلی استفاده از Recommended Eventها بجای Custom Eventها، درک بهتر گوگل نسبت به دیتای ارسالی و نمایش اون‌ها در گزارش‌های مرتبط و درست هستش.

به عنوان مثال ایونت‌های login یا select_content و یا share که می‌تونن با رعایت نام و پارامترهای یشنهادی گوگل در سایت و اپ تعریف بشن.

(مشاهده لیست کامل در [GA4] Recommended events)

۴- ایونت‌های سفارشی (Custom Events)

خوب اگر خواستیم ایونتی تعریف کنیم که جزو هیچ کدوم از دسته‌های قبلی نبود (حتی در لیست Recommended Events)، میفتیم در دسته Custom Events. کافیه مراحل تعریف ایونت رو انجام بدیم و نام و پارامترهای ایونت رو بر اساس سلیقه‌ی خودمون انتخاب کنیم. همین!

البته یک نکته و تفاوت مهم نسبت به Recommended Events وجود داره، اینکه حتما باید پارامترهای ایونت رو در GA4 بصورت Custom definitions تعریف کنید تا در گزارش‌ها قابل مشاهده باشن. برای مثال، زمانی‌که بخوایم کلیک روی لینک‌های منوی اصلی سایت یا یک CTA بخصوص رو ترک کنیم.

البته در تعریف ایونت‌ها باید یکسری محدودیت‌هارو رعایت کنیم، از جمله حداکثر تعداد 25 پارامتر برای هر ایونت و حداکثر تعداد 40 کاراکتر برای نام ایونت و پارامترهاش. برای مشاهده لیست کامل محدودیت‌ها، به لینک زیر مراجعه کنید:

[GA4] Event collection limits

 

نسخه‌ی خلاصه و PDF این مطلب رو توی لینکدین گذاشتم؛ از اونجا می‌تونید دانلود کنید👇

پست لینکدین رسول کیوان پور در مورد انواع ایونت‌ها در آنالیتیکس

منابع:

  1. analyticsmania.com/ga4
  2. ruleranalytics.com/ga4
  3. analyticsmania.com/ga4-2
  4. lovesdata.com