متا تگ (Meta Tag) چیست؟ + چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

Rasool Kayvanpour
انتشار: 19 دی 1402
بروزرسانی: 31 تیر 1404
Rasool Kayvanpour انتشار: 19 دی 1402
بروزرسانی: 31 تیر 1404

متا تگ‌ها هنوز برای سئو مهم‌اند؟ کدومشون تاثیر مستقیم روی رتبه دارن؟ متا تگ ها (Meta Tags)، تکه متن‌هایی هستن که در head صفحه قرار می‌گیرن و محتوای صفحه وب را توصیف می‌کنن. اغلب تگ‌های متا در خود صفحه نمایش داده نمیشن و کاربرد اون‌ها، کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر محتوا و ایندکس درست صفحات هست. با من، رسول کیوان‌پور، همراه باشید.

اهمیت متا تگ ها

متا تگ‌ها به لحاظ تکنیکال، تگ‌های اختیاری یا Optional هستن؛ یعنی میشه روی صفحه وب هیچ تگ متایی استفاده نکرد در حالیکه صفحه، بارگذاری و مشاهده میشه؛ آمّا…

استفاده از تگ‌هایی مثل title و meta robots و viewport و تگ‌های og بشدت روی سئوی سایت و UX تاثیر می‌زارن. پس… از ما گفتن 🙂

انواع تگ های متا (Meta tags)

در ادامه با مهمترین تگ‌های متا و نحوه‌ی تعریف و کارکردشون آشنا میشم.

۱- متا تایتل (Title tag)

<title> تگ متا چیست؟ </title>

 

یک فاکتور رتبه‌بندی (Ranking factor) بسیار مهم هستش که تایتل یا عنوان صفحه رو مشخص می‌کنه‌؛ در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) و همچنین در تب مرورگر نمایش داده میشه. تعداد کاراکترهای متا تگ تایتل بهتره حدود 50-60 کاراکتر باشه تا (احتمالا!) در صفحه SERP بصورت کامل نمایش داده بشه. 2 نکته مهم در مورد تگ تایتل وجود داره:

1) جزو معدود تگ‌های متا هست که meta نداره!

۲) تنها متا تگی هست که در خود صفحه نمایش داده میشه (فقط در تب مرورگر)

اهمیت متا تگ ها

Ref: loganix.com

۲- متا دیسکریپشن (Meta Description)

<meta name="description" content="توضیحات متا دیسکریپشن" />

 

یک توصیف کوتاه و خلاصه از محتوای صفحه که در SERP و زیر تایتل نمایش داده میشه. فاکتور رتبه‌بندی مستقیم نیست اما روی CTR تاثیر داره (البته ممکنه overwrite بشه و گوگل محتوای دیگه‌ای رو در SERP نمایش بده). بهتره حدود 150-160 کاراکتر داشته باشه تا (احتمالا!) بصورت کامل در صفحه SERP نمایش داده بشه.

۳- متا روبوتس (Meta Robots)

<meta name="robots" content="index, follow" />

 

دستورالعملی برای کراولر در مورد index/noindex کردن صفحه و follow/nofollow کردن لینک‌های داخل صفحه. هیچ تاثیری روی محتوایی که کاربر می‌بینه نمی‌زاره ولی اصلی‌ترین ابزار برای نوایندکس کردن صفحه هستش. تگ Meta Robots می‌تونه تگ خطرناکی باشه 🙂 چون با تنظیم این تگ روی noindex، میشه از ایندکس شدن صفحات توسط موتورهای جستجو جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید:

انواع روش های پرداخت در تبلیغات آنلاین در ایران

۴- متا تگ ویوپورت (Viewport Meta tag)

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0" />

 

برای responsive کردن صفحات به کار میره و به مرورگر دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه کنترل ابعاد صفحه و مقیاس‌بندی اون میده (viewport منطقه قابل رویت برای کاربر در یک صفحه وب هستش).

۵- متا تگ کاراکتر (Charset Meta tag)

 

<meta charset="UTF-8">

 

کاراکترهای استفاده شده در داکیومنت HTML رو مشخص می‌کنه؛ برای زبان فارسی، باید روی UTF-8 تنظیم بشه.

۶- متا کیوورد (Meta Keyword)

<meta name="keywords" content="لیست کیووردها" />

 

برای مشخص کردن کلمات کلیدی و اصلی صفحه بکار میره؛ هرچند امروزه موتورهای جستجو به این تگ اهیمت زیادی نمی‌دن. در واقع گوگل دیگه به محتوایی که توی تگ متای کیوورد ست شده توجهی نمی‌کنه و کیووردهای اصلی صفحه رو خودش تشخیص می‌ده. به همین دلیل، خیلی استفاده نمیشه و عملا تگ مهمی نیست.

 

بیشتر بخوانید:

راهکارهای افزایش امنیت در وردپرس

۷- متا تگ نویسنده (Meta Author)

<meta name="author" content="نام نویسنده" />

 

برای مشخص کردن نویسنده محتوا بکار میره. قبلا خیلی مهم نبود ولی الان با توجه به مهمتر شدن الگوریتم EEAT بخصوص در حوزه‌های YMYL، متا تگ مهمی هست.

۸- متا تگ‌های OG یا  Open Graph Meta tags

<meta property="og:type" content="article" />
<meta property="og:title" content="عنوان" />
<meta property="og:description" content="توضیحات" />
<meta property="og:URL" content="آدرس صفحه" />
<meta property="og:image" content="آدرس عکس" />

 

توسط فیسبوک معرفی شده و موقع اشتراک‌گذاری لینک صفحه در شبکه‌های اجتماعی (فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و توییتر) بکار میاد. باعث میشه اطلاعاتی مثل تایتل و عکس صفحه درست نمایش داده بشن. اصلی‌ترین تگ‌های OG شامل og:title و og:type og:image و og:url هستن.

۹- متا تگ Twitter Card

<meta name="twitter:card" content="summary_large_image" />
<meta name="twitter:title" content="عنوان" />
<meta name="twitter:description" content="توضیحات" />
<meta name="twitter:image" content="آدرس عکس" />

 

توسط توییتر معرفی شده و موقع اشتراک‌گذاری لینک صفحه در توییتر بکار میاد. باعث میشه اطلاعاتی مثل تایتل و عکس صفحه درست نمایش داده بشن. البته اگر تگ‌های Twitter Card در صفحه نباشن، کراولر توییتر (Twitterbot) از تگ‌های OG استفاده می‌کنه. اصلی‌ترین تگ‌ها شامل twitter:site و twitter:title و twitter:description و twitter:image.

 سوال سئویی دارید؟

 توی جلسه مشاوره می‌تونیم در مورد متاتگ‌ها و سایر مباحث سئویی صحبت کنیم؛ هر سوالی داشتید، جوابش رو می‌گیرید.

🎯 رزرو جلسه مشاوره

اشتباهات رایج در استفاده از متا تگ‌ها

متا تگ‌ها ساده به نظر میان، ولی خیلی‌ها با همین تگ‌های کوچیک اشتباهات بزرگی مرتکب می‌شن! اینجا بعضی از رایج‌ترین خطاها و اشتباهات در مواجهه با متا تگ‌هارو آوردم که هم به درد مبتدی‌ها میخوره، هم حرفه‌ای‌ها:

  1. استفاده از متا تگ keywords: گوگل سال‌هاست دیگه به این تگ توجهی نمیکنه و کیووردهای صفحه رو خودش تشخیص میده. گذاشتن یا حذف کردن این تگ تاثیر خاصی رو رتبه صفحه نداره و نوشتن لیست بلندی از صفحات داخل این تگ متا، عملا وقت تلف کردنه.
  2. خالی گذاشتن متا تگ‌های تایتل و دیسکریپشن: متا تگ‌ها کلا اختیاری هستن و نبود اون‌ها اخلالی در لود شدن یا کارکرد صفحه ایجاد نمیکنه. اما بهتره خالی نزارید و حتما برای هر دو توضیحات کافی و مرتبط بنویسید. بخصوص همونطور که قبلا گفتم، متا تگ تایتل مستقیما روی رتبه‌بندی تاثیر داره و متا تگ دیسکریپشن روی CTR. البته این رو هم بگم حتی اگر برای هر دو تگ محتوای خوب بنویسید، احتمال داره گوگل به تشخیص خودش محتوای دیگری رو نمایش بده. جای نگرانی نیست و این اتفاق ممکنه پیش بیاد.
  3. نوشتن تایتل یا دیسکریپشن خیلی طولانی یا خیلی کوتاه: هرچند نسخه یکسانی برای تعداد کاراکترهای تایتل و دیسکریپشن وجود نداره و بین علما هم اختلاف وجود داره، ولی به عنوان قانون کلی، تایتل حدود 50-60 کاراکتر و متا دیسکریپشن حدود 150-160 کاراکتر بهتره باشه. کمتر از این تعداد، یعنی جا برای محتوای بیشتر بوده و استفاده نکردین و بیشتر از این تعداد هم در SERP بصورت کامل نمایش نمی‌گیره و انتهای محتوا سه نقطه (…) میفته. هرچند بعضیا میگن وقتی متاتگ تایتل فاکتور رتبه‌بندی هست، چرا طولانی‌تر ننویسیمش؟
  4. استفاده اشتباه از متا تگ robots: قبلا هم گفتم، تگ robots خطرناکه! اگر اشتباهی داخلش noindex بزارید، صفحه شما داخل نتایج گوگل نمایش داده نمیشه. پس سعی کنید حواستون به تگ meta robots باشه و محتوای اون رو با دقت و درست تنظیم کنید.
  5. نزاشتن متا تگ author: با توجه به اهمیت بالای الگوریتم EEAT و توجه گوگل به نویسنده محتوا و میزان تخصص و تجربه‌اش، حتما سعی کنید این متاتگ رو برای هر مقاله ست کنید.
  6. تنظیم نکردن متا تگ‌های og: سعی کنید متا تگ‌های og رو اضافه کنید روی صفحات سایتتون، چون باعث میشه توی شبکه‌‎های اجتماعی به درستی نمایش داده بشن. اگر متاتگ‌های twitter:card رو نزارید خیلی مهم نیست ولی ogهارو بزارید حتما (چون کراولر توییتر در صورت نبود متاتگ‌های twitter:card از متا تگ‌های og میخونه اطلاعات رو).

 

نسخه‌ی خلاصه و PDF این مطلب رو توی لینکدین گذاشتم؛ از اونجا دانلود کنید👇

پست لینکدین رسول کیوان پور در مورد تگ های متا (Meta tags)

منابع:

1- wordstream.com/meta-tags

2- blog.hubspot.com/marketing/meta-tags

3- developers.google.com/crawling-indexing/special-tags

4- www.metatags.org

5- developer.twitter.com/twitter-for-websites/cards/guides/getting-started

6- developer.twitter.com/en/docs/twitter-for-websites/cards/overview/markup