انواع روش های پرداخت در تبلیغات آنلاین در ایران
هر نوع تبلیغ آنلاینی، میتونه یک یا چند مدل قیمتگذاری و پرداخت داشته باشه که بسته به مدیوم تبلیغاتی، هدف تبلیغ و امکانات پنل تبلیغ کننده، باید روش مناسب رو انتخاب کنیم. در ادامه میخوایم با روشهای پرداخت رایج در تبلیغات آنلاین آشنا بشیم. با من، رسول کیوانپور، همراه باشید.
1- روش پرداخت PPC یا Pay Per Click
- مدل قیمتگذاری: CPC (Cost Per Click)
تو این روش، شما به ازای هر کلیک روی تبلیغات هزینه پرداخت میکنید (هزینه هر کلیک=CPC). تبلیغات بنری، همسان و تبلیغات سرچ گوگل نمونهای از تبلیغات کلیکی هستن.
Ref: rodller.com
2- روش پرداخت PPI یا Pay Per Install
- مدل قیمتگذاری: CPI (Cost Per Install)
تو این روش تبلیغات، شما به ازای هر نصب اپلیکیشن هزینه پرداخت میکنید (هزینه هر نصب=CPI). تبلیغات در اپ استورها مثل کافه بازار، مایکت و گوگلپلی نمونهای از تبلیغات نصبی هستن.
بیشتر بخوانید: |
بهینه سازی اپ استور یا ASO چیست؟ + روش انجام App Store Optimization |
3- روش پرداخت PPA یا Pay Per Action
- مدلهای قیمتگذاری:
CPA (Cost Per Action) |
CPL (Cost Per Lead) |
CPO (Cost Per Order) |
CPS (Cost Per Sale) |
تو این روش تبلیغات، شما به ازای هر اکشن یا اقدام مشخص هزینه پرداخت میکنید (مثل کلیک، ثبتنام، پر کردن فرم یا خرید موفق). تبلیغات بنری، همسان و تبلیغات سرچ گوگل میتونن بصورت PPA تعریف بشن.
4- روش پرداخت PPV یا Pay Per View
- مدل قیمتگذاری: CPV (Cost Per View)
تو این روش تبلیغات، شما به ازای هر ویو هزینه پرداخت میکنید. هر 1 ویو معادل تماشای چند ثانیهی ابتدایی ویدیو (معمولا تا ظاهر شدن دکمه Skip) هستش.
مثال: تبلیغات پریرول ویدیویی در آپارات و یوتیوب.
Ref: prontomarketing.com
5- روش پرداخت PPM یا Pay Per Impression
- مدل قیمتگذاری: CPM (Cost Per Mille or 1000 impressions)
تو این روش تبلیغات، شما به ازای هر 1000 نمایش هزینه پرداخت میکنید (هزینه 1000 ایمپرشن=CPM). تبلیغات بنری و تبلیغ در یوتیوب نمونهای از تبلیغات نمایشی (PPM) هستن.
بیشتر بخوانید: |
6- روش پرداخت PPE یا Pay Per Engagement
- مدل قیمتگذاری: CPE (Cost Per Engagement)
تو این روش تبلیغات، شما تنها زمانی هزینه پرداخت میکنید که کاربر با تبلیغ، تعامل داشته باشه (هزینه هر تعامل=CPE). تعامل میتونه لایک و کامنت در سوشال مدیا، کلیک و … باشه (در واقع تبلیغات PPC نوعی از PPE هستش).
مزیت آشنا شدن با روش های پرداخت در تبلیغات آنلاین
آشنایی با این روشها کمک میکنه که بتونیم بهترین نتیجه رو در طراحی کمپینهای تبلیغاتی و کنترل هزینهها بگیریم. در نتیجه بهترین با این روشها آشنا بشیم و با دید باز بتونیم برای طراحی کمپینهای دیجیتال تصمیم بگیریم.
نسخهی خلاصه و PDF این مطلب رو توی لینکدین گذاشتم؛ از اونجا دانلود کنید👇
پست لینکدین رسول کیوان پور در مورد روشهای پرداخت در تبلیغات آنلاین
منابع:
1- sg.indeed.com/performance-marketing
2- beginnertuts.com/paymentmethods
3- techtarget.com/cost-per-engagement-CPE