ریدایرکت (Redirect) چیست؟ + انواع ریدایرکت در سئو

Rasool Kayvanpour 22 اردیبهشت 1403

ریدایرکت، یک تکنیک برای فرستادن کاربر و کراولر به یک URL دیگه است. در واقع وقتی یک صفحه وب به یک آدرس جدید منتقل میشه، با ریدایرکت بصورت اتوماتیک کاربر و کراولرهای موتور جستجو به آدرس جدید هدایت میشن. برای آشنایی کامل با ریدایرکت و انواع اون، تا انتهای این مقاله با من، رسول کیوان‌پور، همراه باشید.

چرا ریدایرکت مهمه؟

ریدایرکت مهمه چون:

  • ترافیک ورودی رو به URL جدید منتقل می‌کنه.
  • اعتبار صفحه (Page authority) رو به صفحه جدید منتقل می‌کنه.
  • تجربه کاربری توی سایت رو بهبود میده چون باعث میشه کاربر به صفحات 404 و لینک‌های شکسته هدایت نشه.

چه زمانی باید از ریدایرکت استفاده کنیم؟

زمانی که:

  • آدرس URL یک صفحه تغییر کند.
  • صفحه حذف شود.
  • دامنه وبسایت تغییر کند.
  • سایت یا صفحه وب در دست تعمیر باشد.
  • در حال رفع مشکل محتوای داپلیکیت از طریق ادغام صفحات هستیم.
  • با فعالسازی SSL از HTTP به HTTPS مهاجرت کنیم.
بیشتر بخوانید:

تگ کنونیکال چیست؟ + کاربرد تگ‌های Canonical در سئو

 

انواع ریدایرکت

  • ریدایرکت سمت سرور (HTTP redirects):
    1. ریدایرکت 301
    2. ریدایرکت 302
    3. ریدایرکت‌های 303, 307, 308
  • ریدایرکت سمت کلاینت (Client-side redirects):
    1. ریدایرکت‌های Meta refresh
    2. ریدایرکت‌های Javascript

ریدایرکت 301 (Moved permanently)

سمت سرور اتفاق می‌افته؛ وقتی مرورگر کاربر یک صفحه URL را درخواست می‌کنه، سرور بصورت اتوماتیک URL جدید را بهش نمایش میده. وقتی استفاده می‌کنیم که تغییر آدرس به طور دائم هستش و نیازی به نگه داشتن آدرس قبلی نباشه. اعتبار صفحه رو تقریبا بصورت کامل منتقل می‌کنه و صفحه قبلی دیگه ایندکس نمیشه.

انواع ریدایرکت

Ref: searchengineland.com

ریدایرکت 302 (Moved temporarily)

سمت سرور اتفاق می‌افته و ریدایرکت موقت هستش. وقتی استفاده می‌کنیم که:

  • بطور موقت URL صفحه رو تغییر دادیم اما قراره بعد از یک تایمی به آدرس قبلی برگردونیم؛
  • صفحه در دست تعمیر و تغییرات هستش؛
  • می‌خوایم طراحی جدید یا محتوا رو A/B test کنیم.

ریدایرکت 302 اعتبار صفحه رو منتقل نمی‌کنه و URL قبلی کماکان توسط گوگل ایندکس میشه.

بیشتر بخوانید:

سشن (Session) در گوگل آنالیتیکس ۴

 

ریدایرکت‌های Meta refresh

سمت کلاینت اتفاق میفتن؛ در واقع توسط سرور انجام نمیشن بلکه خود مرورگر هندل می‌کنه. برای سئو خوب نیستن؛ به لحاظ سرعت کندتر از ریدایرکت‌های سمت سرورن، اعتبار رو به خوبی منتقل نمی‌کنن و ممکنه گوگل صفحه اشتباهی رو ایندکس کنه. تنها زمانی استفاده می‌کنیم که به هر دلیلی نتونیم ریدایرکت سمت سرور انجام بدیم.

دو نوع ریدایرکت متا رفرش داریم: Instant و Delayed. ریدایرکت instant بلافاصله اتفاق میفته و از نظر گوگل مثل ریدایرکت دائم می‌مونه. ریدایرکت delayed با تاخیر و بعد از چند ثانیه اتفاق میفته و از نظر گوگل مثل ریدایرکت موقت می‌مونه.

برای انجام این نوع ریدایرکت، کافیه کد meta refresh رو توی head صفحه قرار بدیم.

ریدایرکت‌های Javascript

سمت کلاینت اتفاق میفتن و به لحاظ سئویی خوب نیستن. بهتره بجای این از روش‌های HTTP یا حداقل meta refresh استفاده بشه. برای انجام این نوع ریدایرکت، صفحه باید رندر (render) بشه و اگر به هر دلیلی رندرینگ بطور کامل انجام نشه، گوگل ممکنه این ریدایرکت رو اصلا نبینه. برای انجامش، کافیه از ویژگی location داخل تگ <script> در head صفحه استفاده کنیم.

چجوری ریدایرکت 301 و 302 انجام بدیم؟

برای انجام ریدایرکت‌های سمت سرور (301 و 302) دو روش داریم:

  • با افزونه وردپرس (مثل Yoast SEO یا RankMath)
  • بصورت دستی از طریق فایل htaccess

نکات تکمیلی در مورد ریدایرکت‌ها (Redirects)

  • زنجیره ریدایرکت یا redirect chain: زمانی اتفاق میفته که از صفحه A به B و از B به C ریدایرکت کنین. برای برطرف کردنش، بهتره مستقیم از A به C لینک بدین.
  • حلقه ریدایرکت یا redirect loop: زمانی اتفاق میفته که از A به B و از B هم به A ریدایرکت کنیم. اینجوری در واقع یک لوپ بی‌نهایت ریدایرکت ایجاد میشه. برای رفعش، ریدایرکت درست رو نگه می‌داریم و اون یکی رو باید حذف کنیم.

 

نسخه‌ی خلاصه و PDF این مطلب رو توی لینکدین گذاشتم؛ از اونجا می‌تونید دانلود کنید👇

پست لینکدین رسول کیوان پور در مورد انواع ریدایرکت

 

منابع:

  1. developers.google.com/301-redirects
  2. semrush.com/blog/redirects/
  3. moz.com/learn/seo/redirection
  4. semrush.com/blog/javascript-redirect/