هدف کاربر از جستجو (Search Intent) چیست؟ + تاثیر هدف جستجو بر سئو
کاربر از جستجو در وب دنبال چیه؟ چه محتوایی به کاربر نمایش بدیم که بتونیم به بهترین نحو پاسخ سوالش رو داده باشیم؟ برای پیدا کردن جواب این سوالات، در ادامهی این مقاله با من، رسول کیوانپور همراه باشید.
منظور از هدف جستجو کاربر (Search Intent) چیست؟
هدف جستجو یا هدف کاربر یا Search Intent، نتیجهای هستش که کاربر از سرچ در موتورهای جستجو دنبالشه. سوالی که مطرح هست، اینه که چرا هدف جستجو برای مارکترها مهمه؟ چون باید هدف جستجو رو بشناسیم تا بتونیم پاسخ متناسب و درستی رو به کاربر ارائه بدیم و رضایت کاربر رو جلب کنیم.
انواع هدف جستجو (Search intent)
من اهداف جستجو را به 6 دستهی مختلف تقسیم میکنم که در ادامه هرکدام را همراه با مثال توضیح دادم.
Ref: www.quattr.com
۱- هدف جستجوی Informational
کاربر به دنبال به دست آوردن اطلاعات در مورد یک موضوع هستش.
- مثل [پروفایل حرفهای لینکدین]، [خواننده آهنگ دافی]
۲- هدف جستجوی Navigational
کاربر به دنبال پیدا کردن یک سایت یا صفحهی وب هستش.
- مثل [سایت لینکدین]، [دیجیکالا ورود]
۳- هدف جستجوی Commercial
کاربر به دنبال تحقیق در مورد یک محصول یا خدمت هستش (در شرایطیکه هنوز تصمیم نهایی برای خرید نگرفته).
- مثل [بررسی سامسونگ a54]، [شاهین یا تارا]
۴- هدف جستجوی Transactional
کاربر به دنبال خرید یا یک اقدام خاص هستش؛ مثل خریدن یک محصول، استفاده از یک سرویس یا دانلود یک فایل.
- مثل [خرید سامسونگ a54]، [پرداخت خلافی]
۵- هدف جستجوی Local
کاربر به دنبال اطلاعات در مورد یک محل یا موقعیت مکانی خاص هستش.
- مثل [رستوران محدوده ونک]، [آدرس دانشگاه امیرکبیر]
۶- هدف جستجوی ترکیبی یا نامشخص
بعضی مواقع هدف کاربر کاملا واضح نیست و ممکنه ترکیبی از موارد بالا باشه.
- مثل [سامسونگ a54]، [دانشگاه امیرکبیر]
بیشتر بخوانید: |
میکرولحظهها چیست؟ ارتباط Micro-moments با هدف کاربر از جستجو
میکرولحظهها (Micro-Moments) مفهومیه که توسط گوگل معرفی شده، برای توصیف لحظههایی که افراد با هدف مشخص و برای رفع یک نیاز، در موتورهای جستجو سرچ میکنن.
شناخت میکرولحظهها به مارکترها کمک میکنه تا با تولید محتوای درست، تجربهی آنلاینی برای کاربر خلق کنن که متناسب با هدف جستجوی کاربر هستش.
Ref: www.ionos.com
انواع میکرولحظهها (Micro-moments)
در ادامه ۴ نوع از رایجترین میکرولحظهها ارائه شده است.
۱- لحظههای I-Want-to-Know
کاربر به دنبال اطلاعات یا پاسخ یک سوال هستش (پاسخ به سوالهای “چرا؟” یا “چیست؟”)
- هدف جستجوی کاربر: Informational
۲- لحظههای I-Want-to-Do
کاربر به دنبال آموزش و راهنمایی برای نحوهی انجام یک کار هستش ( پاسخ به سوال “چگونه؟”)
- هدف جستجوی کاربر: متغیر، وابسته به کوئری
۳- لحظههای I-Want-to-Buy
کاربر آمادهی خرید هست و یا در حال تحقیق دربارهی یک محصول/ خدمت.
- هدف جستجوی کاربر: Transactional/ Commercial
۴- لحظههای I-Want-to-Go
کاربر دنبال اطلاعات دربارهی یک محل یا کسبوکار اطراف هست (پاسخ به سوال “کجا؟”)
- هدف جستجوی کاربر: Local
بیشتر بخوانید: |
محتوای متناسب با هر کدام از اهداف جستجو (Search Intent)
- Informational: پست بلاگ، ویدیوی آموزشی، اینفوگرافی، سوالات متداول، ایبوک
- Navigational: صفحهی اصلی، صفحهی ورود یا ثبتنام، دربارهی ما، تماس با ما
- Commercial: پست بلاگ با محتوای مقایسهای، ویدیوی نقد و بررسی، راهنمای استفاده از محصول، مطالعهی موردی (Case Study)
- Transactional: صفحات محصول و کتگوری، نظرات کاربران و رضایت از خرید، تست رایگان یا دمو
- Local: آدرس و مسیریابی، گوگل مپ، صفحهی نظرات کاربران محلی (Local reviews)
Ref: www.quattr.com
نحوه تشخیص هدف جستجوی کاربر
بعضی وقتها هدف کاربر، از روی عبارتی که سرچ میکنه بهراحتی قابل تشخیصه (بخصوص زمانیکه عبارات سرچشده طولانی هستش)
اما اگر هدف جستجو به راحتی قابل تشخیص نبود، بهترین کار سرچ کردن همون عبارت در گوگل و بررسی ساختار صفحهی اول نتایج جستجو هستش.
برای مثال وقتی عبارتی رو سرچ کنیم و رتبههای صفحه اول پست بلاگ با محتوای آموزشی باشن، پس هدف کاربر Informational بوده.
بعضی وقتها هم ممکنه در صفحه اول موارد متعددی مثل صفحات محصول/ کتگوری، لوکیشن، ویدیو و … ببینیم؛ به این معنی که هدف جستجو نامشخصه و گوگل هم داره ترکیبی از نتایج رو برای پاسخ به تمام سلیقهها نشون میده.
نسخهی خلاصه و PDF این مطلب رو توی لینکدین گذاشتم؛ از اونجا دانلود کنید👇
پست لینکدین رسول کیوان پور در مورد Search Intent
منابع:
1- backlinko.com/search-intent