سشن (Session) در گوگل آنالیتیکس ۴

Rasool Kayvanpour 2 خرداد 1403

سشن (Session) بازه زمانی هستش که کاربر طی آن در حال بازدید و تعامل با سایت یا اپلیکیشن هست. اما چرا سشن مهمه؟ چجوری محاسبه میشه؟ در چه شرایطی سشن تموم میشه؟ برای فهمیدن جواب این سوالا، در ادامه با من، رسول کیوان‌پور، همراه باشید.

سشن یا نشست در گوگل آنالیتیکس 4 چیست؟

سشن یا نشست در واقع تایم‌فریم یا بازه زمانی هستش که کاربر در اون در حال بازدید و تعامل با سایت/ اپلیکیشن هست. توی یک سشن، کاربر می‌تونه چندین صفحه رو ببینه، با فیچرهای سایت یا اَپ تعامل داشته باشه و اکشن‌های مختلفی رو انجام بده.

اهمیت سشن (Session) در دیجیتال مارکتینگ

چون سشن به مارکترها کمک می‌کنه رفتار کاربر توی سایت و اَپ رو بررسی کنن. تحلیل دیتای سشن‌ها می‌تونه به بهینه‌سازی کلی سایت و اَپ کمک کنه. چجوری؟!

به عنوان مثال، توی یک سایت E-commerce با بررسی مدت‌زمان سشن‌های تبدیل شده، میشه در زمان درستی برای سبد خرید رها شده پیام یادآور (بصورت پوش یا SMS) فرستاد.

 

بیشتر بخوانید:

پارامترهای UTM در گوگل آنالیتیکس 4

نحوه محاسبه سشن (Session) در گوگل آنالیتیکس 4

سشن وقتی شروع میشه که کاربر صفحه سایت یا اپلیکیشن رو باز کنه و سشن فعالی نداشته باشه (قبلی تموم شده باشه). مدت زمان سشن محدودیتی نداره و اگه کاربر تعاملش رو ادامه بده، ادامه پیدا می‌کنه.

اگر کاربر 30 دقیقه فعالیتی نکنه یا سایت رو ترک کنه، سشن تموم میشه (عدد ۳۰ دقیقه قابل تغییر و تنظیم توسط کاربر هستش). همچنین اگه کاربر اپلیکیشن دیگه‌ای رو باز کنه و اَپ در foreground نباشه، باز هم سشن تموم میشه.

به محض شروع سشن، گوگل آنالیتیکس ایونت session_start رو بصورت اتوماتیک ثبت می‌کنه. به همراه هر ایونت، یک آیدی (ga_session_id) و یه شماره سشن که نشون میده این چندمین سشن اون کاربر هست (ga_session_number) ایجاد میشه.

  • تعداد کل سشن‌های سایت یا اَپ = تعداد سشن آید‌ی‌های یونیک (unique ga_session_id)

چرا سشن در گوگل آنالیتیکس 4 مهمه؟

Ref: sagepath-reply.com

تفاوت سشن در UA و GA4

سشن در GA4 یه تفاوت خیلی مهم با نسخه قبلی گوگل آنالیتیکس داره. بر خلاف UA، در شرایط زیر سشن‌های GA4 تموم نمیشه:

  • تغییر سورس کاربر (پارامترهای UTM)
  • ساعت ۱۲ شب

در واقع تنها دلیلی که باعث تموم شدن سشن وب در GA4 میشه، 30 دقیقه عدم فعالیت هستش. در اپلیکیشن هم عدم فعالیت یا نبودن اپلیکیشن در foreground باعث اتمام session میشه.

 

بیشتر بخوانید:

هزینه جذب مشتری چیست؟ تفاوت CAC و CPA

متریک‌های مهم مرتبط با سشن یا نشست 

متریک‌های زیر، مهمترین متریک‌های مرتبط با سشن هستن که بهتره بررسی و تحلیل بشن (همه این‌ها بصورت اتوماتیک توسط GA4 محاسبه میشن):

  • Number of sessions per user
  • Engaged sessions
  • Engaged sessions per user

سشن‌هایی که حداقل 10 ثانیه طول می‌کشن یا حداقل 1 کانورژن یا 2 تا pageview (در وب) یا screenview (در اَپ) دارن.

البته باید این نکته رو هم بگم که اسم کانورژن (Conversion) در گوگل آنالیتیکس تغییر کرده و شده ایونت کلیدی یا Key event. منبع:

support.google.com/analytics/answer/9355848

  • Average session duration

از تقسیم مدت زمان Engaged Session به تعداد کل سشن‌ها بدست میاد. هر چی بالاتر باشه، بهتره و نشون میده سایت یا اَپ چقدر برای کاربر جذاب بوده.

  • Engagement rate

درصد Engaged Sessions نسبت به کل سشن‌ها.

  • Bounce rate

دقیقا مخالف بالایی، درصد سشن‌های engage نشده.

 

بیشتر بخوانید:

ریدایرکت چیست؟ + انواع Redirect

تفاوت یوزر (User) و سشن (Session)

  • یوزر (user)، کاربر یونیک هستش که سایت یا اپلیکیشن رو باز می‌کنه. در سایت از طریق cookie مرورگر (user_id) و در اَپ توسط شناسه دستگاه یا GAID شناسایی میشه.
  • سشن (session)، بازه‌ی زمانی هستش که کاربر سایت یا اَپ رو باز می‌کنه و باهاش تعامل داره. هر کاربر، می‌تونه یک یا چند سشن داشته باشه.

 

نسخه‌ی خلاصه و PDF این مطلب رو توی لینکدین گذاشتم؛ از اونجا می‌تونید دانلود کنید👇

پست لینکدین رسول کیوان پور در مورد سشن (Session) در آنالیتیکس

 

منابع:

  1. support.google.com/analytics/9191807
  2. support.google.com/analytics/9143382
  3. support.google.com/analytics/11986666
  4. support.google.com/sa360/12653359
  5. support.google.com/analytics/12195621
  6. hotjar.com/google-analytics/glossary/sessions/