UTM در گوگل آنالیتیکس چیست؟ + پارامترهای UTM در گزارشهای GA4
UTMها پارامترهایی هستن که به انتهای لینک اصلی اضافه میشن (بعد از علامت سوال) و اطلاعات بیشتری در مورد کمپین و منبع ترافیک به ابزارهای تحلیلی مثل GA4 ارسال میکنن. پارامترهای UTM بصورت اتوماتیک توسط GA4 خونده میشن و در گزارشهای Acquisition قابل مشاهده هستن. در ادامه، انواع ایونتها در GA4 رو بررسی کردم. با من، رسول کیوانپور، همراه باشید.
تاریخچه پارامترهای UTM
UTM مخفف Urchin Tracking Module هستش؛ اولین بار توسط شرکت Urchin و برای نرمافزار آنالیتیکس خودش توسعه داده شد. سال 2005 گوگل شرکت Urchin رو خرید و اینجوری شد که Google Analytics به دنیا اومد:)
لیست پارامترهای UTM
ما 5 تا پارامتر UTM اصلی داریم و یه تعداد پارامترهای فرعی که کمتر استفاده میشن؛ توی جدول پایین همه پارامترها رو گذاشتم.
1) سورس (utm_source)
اسم/آدرس سایت یا اپلیکیشن منبع ترافیک (اجباری)؛ مثل varzesh3.com یا instagram
2) مدیوم (utm_medium)
مدیوم یا نوع ترافیک (اجباری)؛ مثل cpc یا banner یا social
3) نام کمپین (utm_campaign)
نام کمپین مورد نظر مثل nowruz1402 یا 70off
4) ترم (utm_term)
اطلاعات اضافیتر از جمله اسم کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام؛ مثل khabar_fouri یا thezoomit
بیشتر بخوانید: |
5) محتوا (utm_content)
مربوط به محتوای تبلیغ یا المان ایمیل یا سایت نمایش دهنده تبلیغ در یکتانت؛ مثل creative_A یا toplink
6) کمپین آیدی (utm_id)
آیدی یا شناسه کمپین؛ توی بحث آپلود کردن دیتای کمپین به GA4 و محاسبه ROI خیلی مهم هستش.
7) پلتفرم تبلیغات (utm_source_platform)
اسم پلتفرمی که تبلیغات در اون اجرا شده؛ مثل yektanet
8) فرمت محتوا (utm_creative_format)
فرمت محتوای بکار رفته در تبلیغ؛ مثل video یا native یا Responsive search ad
چجوری لینک UTM بسازیم؟
سایت زیاده برای ساخت UTM. از گوگل شیت هم میتونید برای ساخت و مدیریت UTMها استفاده کنید.
معروفترین سایت هم، Campaign URL Builder گوگل هستش:
البته همونطور که بالاتر گفتم، لزومی به استفاده از همه پارامترهای UTM نیست و فقط کافیه مواردی که نیاز دارید رو استفاده کنید. البته utm_source و utm_medium پارامترهای اجباری هستند و حتما باید استفاده بشن (توی عکس زیر هم که اسکرین شات از Campaign URL Builder گوگل هستش، این دو پارامتر با ستاره مشخص شدن).
پارامترهای UTM در گوگل آنالیتیکس 4 (UTM Parameters in GA4)
خوب، دایمنشن متناظر هر پارامتر رو بالاتر گفتم، اما توی آنالیتیکس از کجا ببینیم؟
توی گزارش Acquisition > Traffic acquisition میشه دید؛ همه اون ۶ پارامتر غیر از دو دایمنشن Session manual term و Session manual ad content میتونن در قالب دایمنشن اصلی یا دایمنشن ثانویه (Secondary dimension) به جدول اضافه بشن.
حالا سوالی که پیش میاد، اینه که پارامترهای utm_term و utm_content رو چجوری ببینیم؟ چرا توی همین گزارش نیستن؟
بیشتر بخوانید: |
پارامترهای utm_term و utm_content در گوگل آنالیتیکس 4
چند وقتی میشه که گوگل ۲ دایمنشن Session manual term و Session manual ad content رو از گزارش پیشفرض Traffic aquisition حذف کرده؛ در حال حاضر تنها جایی که میشه این دو دایمنشن رو دید، از طریق بخش Explore و ساخت یک گزارش Blank هستش. هر ۸ پارامتر UTM از جمله پارامترهای Session manual term و Session manual ad content میتونن در قالب Dimension به این گزارش اضافه بشن.
چند نکته مهم در مورد ساخت لینکهای UTMدار
- پارامترهای UTM به حروف کوچک و بزرگ حساس هستن؛ در نتیجه varzesh3 با Varzesh3 و varZesh3 فرق دارن.
- در کل بهتره یک قانون ثابت برای خودتون بزارین؛ مثلا توی utm_source همیشه اسم سایت با TLD و حروف کوچیک بنویسین: varzesh3.com
- توی مقادیر پارامترها، فاصله یا Space نزارید. بجاش از خط تیره (-) یا آندرلاین (_) استفاده کنید. یعنی بجای khabar fouri بنویسید khabar-fouri یا khabar_fouri
- اگه براتون مهمه که در Deafult Channel Group هم لینکها در دستهبندی درستی قرار بگیرن، مقادیر utm_source و utm_parameter و utm_campaign رو با داکیومنت گوگل چک کنید:
[GA4] URL builders: Collect campaign data with custom URLs
اگر آنالیتیکس نتونه Default Channel Group رو تشخیص بده، مقدارش رو Unassigned قرار میده.
نسخهی خلاصه و PDF این مطلب رو توی لینکدین گذاشتم؛ از اونجا میتونید دانلود کنید👇
پست لینکدین رسول کیوان پور در مورد پارامترهای UTM در گوگل آنالیتیکس 4
منابع: